رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران اظهار کرد که فرضیه تبانی واردکنندگان خودرو با خودروسازان داخلی “توهم” است.
به گزارش گام اقتصادی به نقل از اقتصاد سالم: هادی سلیمانی ملکان، درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شرکتهای واردکننده، خودروهای ارزان قیمت با قیمت اقتصادی، برای اقشار طبقه متوسط وارد نمی کنند؛ آیا این تحلیل درست است که خودروسازان و واردکنندگان، بازار را میان خود تقسیم کرده اند، به این گونه که خودروسازان بازار خودروهای اقتصادی را در دست داشته و واردکنندگان به بازار خودروهای گران قیمت ورود کنند!؟، اظهار کرد: توهم تبانی واردکنندگان خودرو با تولیدکنندگان داخلی را از سر بیرون کنید.
وی ادامه داد: طبق قوانین و مقررات، باید حداقلهایی از نظر شاخصهای استاندارد و محیط زیست برای خودروهای وارداتی، وجود داشته باشد و با این مشخصات خودرویی ارزان تر از حدود ۷۰۰۰ هزار یورو درجهان وجود ندارد.
سلیمانی ملکان ادامه داد: قیمت چنین خودرویی با پول حمل و تعرفه گمرکی و هزینههای دولتی در بازار ایران؛ درنهایت عددهای بالایی شده و دیگر اقتصادی نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این خودروهایی به عنوان “خودروهای اقتصادی” وارد شده است اما درنهایت در بازار ایران، خودروهای تولید داخل اقتصادی تر بوده اند. (نتوانسته اند با خودروهای داخلی رقابت کنند)
رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران خاطرنشان کرد: در این شرایط مردم نیز درنهایت ترجیح شان این است که درمقام مقایسه، خودروی داخلی با تیراژ بالا و خدمات پس از فروش گسترده و قطعات زیاد را خریداری کنند، نه خودرویی که با تیراژ مثلا ۱۰ هزار دستگاه وارد شده است.
وی تصریح کرد: درجمع بندی باید گفت که، واردات خودرو براساس شاخص رقابت پذیری دربازار صورت می گیرد و اینکه واردکنندگان در کدام سگمنت قیمتی بتوانند سهم بازار بیشتری بگیرند. همکارانی بودند که درگذشته خودروهایی درحوزه اقتصادی وارد کردند و با استقبال مردم روبرو نشد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران که در مجمع عمومی عادی فوق العاده این انجمن در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار کرد: امروز واردات خودرو به عنوان یک کسب و کار لازم به عنوان امری ضروری برای ایجاد رقابت در کشور پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: شاید ۶ سال پیش به امر واردات خودرو نگاه بدی وجود داشت اما امروز جا افتاده که در بازار خودرو ۱.۵ میلیون دستگاهی، واردات ۱۰۰ هزار خودرو تضعیف کننده تولید داخل نیست زیرا در بهترین شرایط کشور که محدودیت ارزی نداشتیم، واردات خودرو به ۱۰ درصد بازار کشور نیز نرسیده است.
سلیمانی ملکان افزود: در بخشهایی از سگمنتهای قیمتی در بازار خودرو، تولید داخل، صرفه اقتصادی ندارد و عقلانیت حکم می کند برای تنوع بازار و پاسخگویی به نیازها، واردات صورت گیرد با این حال امروز واردات خودرو، شرایط مناسبی ندارد و باید مشکلاتی را تحت عنوان مصیبتها یا چالشهای واردات خودرو، عنوان کرد.
رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران گفت: طبق آمار سازمان بازرسی، حدود ۲۷۰ شرکت درخواست مجوز واردات داشته اند که حدود ۱۴۰ شرکت، مجوز واردات از وزارت صمت کسب کرده اند. بنابراین فضای انحصار کاملا از بین رفته است و شورای رقابت انحصاری بودن خودرو در حوزه واردات را رد کرده است.
وی ادامه داد: ما در حال رایزنی درباره قیمت گذاری دستوری هستیم. حدود ۲ ماه شرکتها درانتظار مجوز قیمت از سازمان حمایت هستند. همچنین از بهمن پارسال تا امروز، فقط ۱ بار عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو داشتهایم که این سامانه نیز مشکل ساز شده است بنابراین درخواست داده ایم این فرایند ملغی شده و اجازه عرضه مستقیم از سوی شرکتها داده شود.
او افزود: فرایند تخصیص ارز به واردکنندگان خودرو طولانی شده و از ۶ ماه فراتر رفته و قرار هست این هفته برای بعضی شرکتها باز می شود.
سلیمانی ملکان تصریح کرد: تحویل خودروهای جانبازان با سرعت مناسبی درحال انجام است.